Τρίτο Lockdown για το Ηνωμένο Βασίλειο: Η αυτοπεποίθηση των καταναλωτών ξανά στο «μηδέν»

Παρά την αυξημένη αυτοπεποίθηση των καταναλωτών τον περασμένο μήνα, το τελευταίο lockdown και οι νέοι περιορισμοί θέτουν ξανά εμπόδια στις ελπίδες για ένα αισιόδοξο 2021. 

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Growth for Knowledge, το βαρόμετρο εμπιστοσύνης των καταναλωτών έδειξε μια πτώση 2 μονάδων τον Ιανουάριο φτάνοντας στο -28 σε σχέση με τον περασμένο Δεκέμβρη, όπου είχε παρατηρηθεί μία αύξηση επτά μονάδων, όταν ανακοινώθηκε η διάθεση των εμβολίων ενάντια στον COVID-19.

Παρά τις ελπίδες ότι το τέλος της πανδημίας είναι ορατό, τόσο μεταξύ των επιχειρήσεων όσο και μεταξύ των καταναλωτών, το βαρόμετρο υποδηλώνει μια ζοφερή οικονομική προοπτική.

Το μέτρο για τη γενική οικονομική κατάσταση της χώρας τους τελευταίους 12 μήνες είναι 2 μονάδες κάτω, αγγίζοντας το -67, 39 μονάδες χαμηλότερα συγκριτικά με την ίδια περίοδο το περασμένο έτος. Οι καταναλωτές αισθάνονται ολοένα και λιγότερο σίγουροι για την οικονομία και τον επόμενο χρόνο με το βαρόμετρο να φτάνει στο -44, έχοντας την μεγαλύτερη πτώση αυτόν τον μήνα.

Ο διευθυντής στρατηγικής πελατών της GfK, Joe Staton πιστεύει ότι οι επιχειρηματίες ανησυχούν ακόμη μία φορά για τις επιπτώσεις ενός παρατεταμένου lockdown. «Λίγες ήταν οι επιχειρήσεις που τα κατάφεραν τα Χριστούγεννα ενώ για τις περισσότερες ο Ιανουάριος ίσως και να είναι πιο «ήσυχος» από ποτέ. Είναι σαν να έχει γυρίσει ο κόσμος ανάποδα».

Ο Staton επισημαίνει επίσης ότι η αβεβαιότητα για την απασχόληση αυξάνει τον δείκτη που μετρά την ατομική οικονομική κατάσταση κατά μόλις έναν βαθμό φτάνοντας στο -8, εννέα μονάδες χαμηλότερα από αυτή του περσινού Ιανουαρίου.

Αντίστοιχα η πρόβλεψη για την ατομική οικονομική κατάσταση τους επόμενους 12 μήνες μειώνεται κατά έναν βαθμό, ενώ συγκριτικά με τον Ιανουάριο του 2020 βρίσκεται τέσσερις βαθμούς χαμηλότερα.

«Υπάρχουν πολλοί καταναλωτές εκεί έξω που θα ανησυχούν για το μέλλον», προσθέτει.»

Αυτό αντικατοπτρίζεται και στον δείκτη προθυμίας δαπανών σε καταναλωτικά αγαθά κατά το επόμενο έτος. Ειδικότερα, φαίνεται ότι ο Ιανουάριος είναι πεσμένος κατά δύο μονάδες φέτος, αλλά 25 βαθμούς χαμηλότερα από την ίδια περίοδο το 2020.

Μπορεί και ο δείκτης αποταμίευσης να είναι χαμηλότερος από το 2020 ωστόσο, ο Staton είναι αποφασισμένος να παραμείνει αισιόδοξος και πιστεύει ότι οι προοπτικές θα αλλάξουν γρήγορα μόλις αρχίσουν να αίρονται τα μέτρα.

«Εκεί που μπορούμε να στηρίξουμε τις ελπίδες μας είναι ότι οι καταναλωτές ανυπομονούν να ζήσουν μία κανονικότητα. Η ζήτηση και η ανάγκη για σπατάλη στον προγραμματισμό των διακοπών, στην αγορά νέων αυτοκινήτων ή απλά στα καθημερινά ψώνια είναι τεράστια».

Πηγή:

Consumer confidence drops again as ‘world turned upside down’