H Amazon επενδύει στην Deliveroo

Διανομή φαγητού: το νέο πεδίο ανάπτυξης και …ανταγωνισμού

Η καρδιά της παγκόσμιας μαζικής εστίασης χτυπάει στους ρυθμούς του delivery. Δεν είναι τυχαίο ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη διανομή έτοιμων γευμάτων εξακολουθούν να παραμένουν φρενήρεις, την ίδια στιγμή που πανίσχυρα επιχειρηματικά σχήματα και κεφαλαιουχικές εταιρείες επενδύουν τεράστια ποσά στις πρώτες. Στην Ελλάδα το βλέπουμε καθαρά στη μάχη που δίνεται ανάμεσα στη γερμανικών συμφερόντων Delivery Hero η οποία μέσα σε λίγα χρόνια εξαγόρασε όλες τις ελληνικές εταιρείες και την νεοεισελθείσα Wolt, φινλανδικών συμφερόντων αλλά με πολυεθνική παρουσία.

Πιο πρόσφατο και πλέον χαρακτηριστικό όμως παράδειγμα είναι η εντυπωσιακή ‘είσοδος’ της Amazon στον κλάδο του delivery με τη χρηματοδότηση ενός ανερχόμενου παγκόσμιου παίκτη, της βρετανικών – μέχρι σήμερα- συμφερόντων  Deliveroo. Η τελευταία μετά την  ανάπτυξή της στην αγορά της Αγγλίας, έχει επεκταθεί σε 13 χώρες μεταξύ των οποίων δυνατές αγορές όπως η Αυστραλία, η Γαλλία, το Χονγκ Κονγκ και το Κουβέιτ.

Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ  ΦΑΓΗΤΟΥ

Η χρηματοδότηση της Amazon προς την Deliveroo, κίνηση την οποία ερμηνεύουν αναλυτές στις ΗΠΑ ως επίδειξη δύναμης της εταιρείας του Bezos προς την ανερχόμενη αλλά αμφισβητούμενη Uber Eats, πραγματοποιήθηκε στα μέσα Μαΐου 2019, στο πλαίσιο των κινήσεων που κάνει η Deliveroo για την σύναψη σχέσεων με επενδυτικά σχήματα. Το ύψος της χρηματοδότησης ανέρχεται σε 575 εκατ. δολάρια και θεωρείται μια από τις μεγαλύτερες σε αξία μορφές επιχειρηματικής υποστήριξης που έχουν καταγραφεί στο Λονδίνο όπου κι η έδρα της Deliveroo.  Η βρετανική εταιρεία διανομής φαγητού που διαθέτει σήμερα πελατολόγιο περίπου 80.000 επιχειρήσεων (όχι μόνο μαζικής εστίασης) κατάφερε να συγκεντρώσει στο πρόσφατο investment round 1,53 δισ. δολάρια.

Γιατί όμως ένας αμερικανικός κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου επενδύει σε μια ανερχόμενη βρετανική εταιρεία διανομής φαγητού; ΓΙατί δεν μπορεί να το κάνει μόνος του είναι μια πρώτη, γενική απάντηση. Η αλήθεια είναι ότι η εταιρεία του Bezos επιχείρησε να εισέλθει μόνη της στην βρετανική αγορά διανομής φαγητού το 2018 αλλά δεν τα κατάφερε: Deliveroo, UberEats και Just Eat μοιάζουν ανίκητες.

«Είμαστε εντυπωσιασμένοι με την προσέγγιση της Deliveroo και την αφοσίωσή τους στην παροχή στους πελάτες μιας συνεχώς αυξανόμενης γκάμας επιλογών από εξαιρετικά εστιατόρια  με πολύ βολικές διαδικασίες παράδοσης. Είμαστε ενθουσιασμένοι να δούμε τι σκοπεύουν να κάνουν στη συνέχεια»  δήλωσε ο Doug Gurr, ο οποίος διαχειρίζεται τις βρετανικές επιχειρήσεις της Amazon.

Όπως αναφέρουν σχετικά τα διεθνή Μέσα, η Deliveroo θα αξιοποιήσει τη χρηματοδότηση που εξασφάλισε προκειμένου να προσλάβει περισσότερους προγραμματιστές και να προσφέρει περισσότερα και πιο ελκυστικά κίνητρα τόσο στα συνεργαζόμενα εστιατόρια όσο και στους απασχολούμενους  κούριερ. Από την πλευρά της η Deliveroo δεν έχει παρά λόγια θαυμασμού για τον γαλαντόμο χρηματοδότη της. «Η Amazon ήταν πάντα μια έμπνευση για μένα προσωπικά και την εταιρεία. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που θα δουλέψουμε  με έναν τόσο παθιασμένα πελατοκεντρικό οργανισμό» δήλωσε από την πλευρά του ο Will Shu, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Deliveroo.

ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ UBER

Στην απέναντι πλευρά, η Uber, γνωστή για την άκρως επιθετική επιχειρηματική συμπεριφορά της, δεν έμεινε με σταυρωμένα χέρια. Η εταιρεία χρηματοδότησε με επιπλέον κεφάλαια τις θυγατρικές της εταιρείες DoorDash στις ΗΠΑ και Rappi στη λατινική Αμερική ενώ για την Αγγλία η πρώτη, άμεση ‘απάντησή’ της ήταν η ανακοίνωση ότι θα προχωρήσει σε μείωση των χρεώσεων σε Μεγάλη Βρετανία και Ιρλανδία. Αφού δεν κατάφερε να εξαγοράσει την Deliveroo ύστερα από μακρά περίοδο διαπραγματεύσεων πέρυσι, θα αναγκαστεί τώρα να βάλει το χέρι στην τσέπη για να στηρίξει τις δουλειές.  Εστιάτορες και κούριερ από την άλλη, νιώθουν ότι ο ανταγωνισμός των κορυφαίων μπορεί να ρίξει τις χρεώσεις. Αυξάνοντας τα δικά τους έσοδα. Μακάρι.

Όσο για όλους εμάς, τους πελάτες, η αύξηση του ανταγωνισμού στη διανομή ίσως αποτελέσει ‘καμπανάκι’ για μειώσεις τιμών στη μαζική εστίαση. Ειδικά στην Ελλάδα που τις έχει τόση ανάγκη…

 

Delivery: 

...έτσι τρώμε πλέον διεθνώς.

Κι οι εταιρείες το ξέρουν…

Αξίζει να αναφέρουμε ότι, ειδικά στις ΗΠΑ, η αγορά του delivery βρίσκεται σε συνεχή κινητικότητα εδώ και μερικά χρόνια με όλους τους παίκτες, τόσο από την πλευρά των αλυσίδων εστίασης όσο και από την αγορά της διανομής να διαγκωνίζονται για τη σύναψη καλύτερων συμφωνιών και την επέκταση δικτύων. Ορίστε μια αποτύπωση της πρόσφατης κινητικότητας.

  • Στις αρχές του 2018 η McDonald’s επέκτεινε το γνωστό McDelivery σε 4.200 εστιατόρια σε 13 χώρες μέσω της Uber Eats, ανεβάζοντας την παρουσία του σε 7.800 εστιατόρια σε 47 χώρες, σε έξι ηπείρους. Η εταιρεία καθιέρωσε τη 26η Ιουλίου ως Global McDelivery Day, κατά την οποία θα προσφέρει εκπτώσεις σε όσους παραγγέλνουν φαγητό μέσω της νέας υπηρεσίας. Η McDonald’s πραγματοποιεί μέσω delivery πωλήσεις ύψους 1 δισ. δολάρια μόνο στην Ασίας και τη Μέση Ανατολή.

 

  • Την άνοιξη του 2018 η Postmates, μια από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες παράδοσης προϊόντων στον κόσμο ανακοίνωσε τη συνεργασία της με τα εστιατόρια Shake Shack σε 17 Πολιτείες των ΗΠΑ. Η Shake Shack είναι πασίγνωστη για το Shack Burger, το Chili Cheese Dog κ.ά., προϊόντα τα οποία θα είναι πλέον διαθέσιμα στους καταναλωτές μέσα σε 35 λεπτά της ώρας.  Η Postmates ενισχύεται: διαθέτει 120.000 συνεργάτες- μεταφορείς που δραστηριοποιούνται σε  250 πόλεις των ΗΠΑ και εξυπηρετούν πάνω από 250.000 επιχειρήσεις. Πραγματοποιεί περίπου 2,5 εκατ. παραδόσεις το μήνα  και ο τζίρος της έφτασε πλέον το ένα δισ. δολάρια.

Φέτος η  πολυεθνική και εισηγμένη εταιρεία café Starbucks ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να επεκτείνει τη διανομή σε 2.000 καταστήματά της στις ΗΠΑ κι αυτό θα γίνει μέσω της γνωστής πλατφόρμας Uber Eats. Στόχος της εταιρείας είναι το 25% των περίπου 8.000 καταστημάτων της να προσφέρει υπηρεσία delivery. Μέχρι σήμερα η υπηρεσία αυτή λειτουργεί, σε πιλοτική φάση, σε περίπου 100 καταστήματα της εταιρείας στην Πολιτεία του Μαϊάμι. Η κίνηση αυτή συνδέεται με το γεγονός ότι το 14% όλων των συναλλαγών της γίνεται μέσω app εφαρμογών.