Δημήτρης Καραβασίλης,
CEO & founder της DK marketing consultants.
Το βασικό ερώτημα το οποίο πλανάται τον τελευταίο μήνα είναι: θα αντέξει η παγκόσμια οικονομία τον κορωνοιό;
Τους δύο τελευταίους μήνες είμαστε όλοι κοινωνοί πληροφοριών που αφορούν την εξέλιξη τις μετάδοσης του νέου ιού. Άλλοι πιστεύουν ότι είναι ένας βιολογικό ιός, άλλοι ότι κατά τη διάρκεια πειραμάτων ξέφυγε από τον ανθρώπινο έλεγχο και άλλοι πάλι πιστεύουν σε διάφορα μεταφυσικά φαινόμενα.
Το αποτέλεσμα παραμένει όμως το ίδιο όπως και το ερώτημα. Είναι άραγε ο κορονοϊός η νέα παγκόσμια απειλή ή μήπως κρύβεται μία πάρα πολύ μεγάλη ευκαιρία.
Είναι γνωστό ότι η Κίνα έχει πρωτοστατήσει στην παγκόσμια παραγωγή τα τελευταία 20 χρόνια. Οι επενδύσεις σε όλους τους συντελεστές παραγωγής ήταν τεράστιες σε συνδυασμό με το χαμηλού κόστους εργατικό δυναμικό καθώς επίσης και τις διευκολύνσεις που μπορεί να παρέχει ένα κράτος έξω από αυστηρούς θεσμούς.
Με την ευελιξία που αυτό προσφέρει στην χάραξη στρατηγικής και της πολιτικής χωρίς ιδιαίτερους περιορισμούς, βοήθησε την οικονομία και τις βιομηχανίες της Κίνας να μονοπωλήσουν σχεδόν στην παραγωγή προϊόντων στις παγκόσμιες αγορές.
Και ξαφνικά χτυπάει την πόρτα μας ο κορονοϊός και μαζί του οι επιπτώσεις που φέρνει εν μία νυκτί, παύση της παραγωγής στην Κίνα για τουλάχιστον 40 μέρες τώρα.
Οι αρρυθμίες ακόμη δεν είναι εμφανείς και αυτό διότι υπάρχει ακόμη το απαραίτητο στοκ και τα απαραίτητα αποθέματα για να καλυφθεί η προσωρινή ζήτηση.
Γεννιούνται όμως πολλά ερωτήματα και πρώτα από όλα εάν χρειαζόμαστε τόσα πολλά προϊόντα με τόσο γρήγορη εναλλαγή και τόσο χαμηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά τα οποία να εισάγονται με φρενήρεις ρυθμούς από παραγωγικές μονάδες της Κίνας και γενικότερα από τις χώρες χαμηλού κόστους της Ασίας;
Μήπως ήρθε ξαφνικά και βίαια η ώρα να ενεργοποιηθούν οι τοπικές παραγωγές οι οποίες τα τελευταία 20 χρόνια βρίσκονται εν υπνώσει;
Μήπως τελικά όλο αυτό το μοντέλο, του σχεδιάζουμε στην Δύση αλλά παράγουμε στην Ασία τελικά έχει γυρίσει μπούμερανγκ; ή έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του και πρέπει να επαναπροσδιοριστεί;
Στο παρόν άρθρο θα ήθελα να καταθέσω την τεράστια ευκαιρία η οποία δημιουργείται την παρούσα στιγμή.
Βάσει των συγκυριών που αναπτύσσονται τόσο στην Ελλάδα όσο και στις υπόλοιπες χώρες, η χώρα μας και η ελληνική παραγωγή μπορεί άμεσα να προωθήσει τα μοναδικά ποιοτικά χαρακτηριστικά της σε όλους τους τομείς, όπως, από το επίπεδο των προδιαγραφών των προϊόντων, από τα πιστοποιητικά μέχρι και την πολύ καλή επικοινωνία την οποία διαθέτουν τα στελέχη των ελληνικών επιχειρήσεων, καθώς επίσης, και το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης.
Αυτά είναι στοιχεία που πρέπει να προωθηθούν άμεσα στις Δυτικές χώρες. Είναι η στιγμή που το παγκόσμιο εμπόριο ψάχνει τις εναλλακτικές λύσεις ώστε να μπορέσει να καλύψει τη ζήτηση και επίσης είναι η χρυσή ευκαιρία των ελληνικών παραγωγικών επιχειρήσεων να διεκδικήσουν τη θέση που τους αξίζει στο παγκόσμιο στερέωμα. Τέτοιες ευκαιρίες δεν δίνονται συχνά. Πρέπει να κινηθούμε ομαδικά ταχύτατα (ίσως για πρώτη φορά) και να καταστήσουμε γνωστές τις δυνατότητες, τις αξίες και το υψηλό επίπεδο επικοινωνίας πού θα μπορούσαν να λάβουν οι δυνητικοί μας πελάτες οι οποίοι βρίσκονται σε μία πολύ δύσκολη θέση μη έχοντας ιδιαίτερη εναλλακτική λύση από την παύση παραγωγών στην Ιταλία, το Ιράν, τη Γερμανία και άλλων χωρών οι οποίες έχουν στηρίξει την παραγωγική τους δύναμη στις ασιατικές αγορές.
Τέλος είναι η χρυσή ευκαιρία να “ξυπνήσουμε” και να αρχίσουμε να παράγουμε “τελικά προϊόντα” σε δίκτυα του εξωτερικού αφού οι χώρες που δέχονται τα προϊόντα μας ακατέργαστα ή ημιέτοιμα (Τουρκία, Ιταλία, κ.α) είναι εκτός αγοράς αυτήν την στιγ