Δημοσιεύθηκε στο Exportnews.gr, Τεύχος 16
Η φράση “Clean Eating”(καθαρή διατροφή) ολοένα και περισσότερο θα εμφανίζεται ως μια διαχρονική τάση καλύτερης διατροφικής προσέγγισης.
Τι είναι το «Clean Eating»;
Σε μια ολοένα αυξανόμενη κακή διατροφική στάση, που επικρατεί πλέον στο σύγχρονο τρόπο ζωής και σχετίζεται άμεσα με την υγεία του ανθρώπου, η δημιουργία μιας τέτοιας τάσης θα ήταν αναπόφευκτη. Η ανάγκη των καταναλωτών για μια πιο προσεγμένη επιλογή τροφίμων και κατ’ επέκταση ενός καλύτερου τρόπου ζωής θα γίνεται συνεχώς απαραίτητη μιας και οι αρνητικές συνέπειες των επεξεργασμένων τροφίμων είναι πλέον επιστημονικά αποδεδειγμένες στην υγεία τους. Η τάση αυτή δεν στοχεύει στην απώλεια βάρους και στο αδυνάτισμα. Κύριος στόχος της καθαρής διατροφής, είναι η προσέγγιση ενός καλύτερου τρόπου ζωής που θα έχει επιρροή κυρίως στην σωματική αλλά και ψυχική υγεία των καταναλωτών.
Το «Clean Eating» βασίζεται στην κατανάλωση αληθινών τροφών. Δηλαδή, τρόφιμα τα οποία δεν είναι καθόλου επεξεργασμένα ή έχουν υποστεί λιγότερη επεξεργασία και βρίσκονται όσο το δυνατόν πιο κοντά στην φυσική τους μορφή. Η βασική έννοια του “clean eating” περιστρέφεται γύρω από μια διατροφή που κυρίως βασίζεται στην κατανάλωση μη επεξεργασμένων τροφών. Πιο συγκεκριμένα, συστήνονται τρόφιμα που δεν έχουν υποστεί επεξεργασία ώστε να αλλάξει η σύσταση τους ή τρόφιμα που περιέχουν προσθετικές ουσίες με αρνητικές συνέπειες στην υγεία των καταναλωτών.
Η Διατροφική στάση του «Clean Eating»
Για να ακολουθήσει ή να προσεγγίσει ένα άτομο την τάση αυτή σημαίνει ότι :
- Θα πρέπει να τηρεί τους βασικούς κανόνες διατροφής δηλαδή να επιλέγει και από τις τρεις κατηγορίες μακροθρεπτικών συστατικών στα γεύματα του (π.χ. πρωτεΐνη, υδατάνθρακα και καλά λιπαρά.)
- Δεν επηρεάζεται τόσο από τις θερμιδική αξία αλλά από την σύσταση των τροφίμων χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα καταλήξει σε διατροφικες υπερβολές.
- Να επιλέγει κυρίως στην διατροφή του «μη επεξεργασμένα» τρόφιμα
όπως φρούτα, λαχανικά, σπόρους, ξηρούς καρπούς, έλαια, βότανα ,όσπρια, και γενικά οποιοδήποτε τρόφιμο είναι πιο κοντά στην φυσική του σύσταση ακόμα και από τις κατηγορίες γαλακτοκομιών, κρέατος και ψαριού.
- Να ελέγχει την περιεκτικότητα ζάχαρης αλατιού και κορεσμένων λιπαρών που καταναλώνει σε ημερήσια βάση, με ιδιαίτερη προσοχή των συσκευασμένων τροφών που αγοράζει.
- Να καταναλώνει καθημερινά τρία κύρια γεύματα και δύο ενδιάμεσα σνακ.
Άποψη Διατροφολόγου
Για πολλά άτομα είναι δύσκολο να τηρηθεί 100% μια τέτοια στάση γιατί δε μπορούν να αποφευχθούν τελείως τα επεξεργασμένα τρόφιμα από την διατροφή στο σύγχρονο τρόπο ζωής. Για αυτό το λόγο, τα άτομα που θέλουν να προσεγγίσουν αυτή την τάση στην διατροφή τους, θα πρέπει να καταναλώνουν σε λιγότερη συχνότητα, τρόφιμα τα οποία έχουν υποστεί επεξεργασία ή περιέχουν πρόσθετα χημικά, συντηρητικά, χρωστικά ή αρωματικά κ.α. Επίσης είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι για οποιαδήποτε τάση διατροφής επιθυμεί να επιλέξει ένα άτομο καλό θα ήταν να συμβουλεύεται έναν ειδικό προς αποφυγή οποιασδήποτε λανθασμένης προσέγγισης τόσο για την σωματική αλλά και την ψυχική του ευεξία. Άλλωστε σε καμία περίπτωση πολλές από τις επεξεργασμένες τροφές δεν επιβαρύνουν την υγεία και εννοείται ότι μπορούν να ενταχθούν σε μια ισορροπημένη διατροφή.
Η τάση «Clean Eating» ως διαχρονική τάση
Η «καθαρή διατροφή» δεν θα σταματήσει ποτέ να είναι δημοφιλείς και όσο περνάει ο καιρός θα αποκτάει ολοένα και περισσότερο κοινό και αυτό γιατί η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σε θέματα υγείας δεν θα σταματήσει ποτέ.
Οι τάσεις για υγιεινές επιλογές επηρεάζονται σημαντικά από τους επιστήμονες υγείας, οι οποίοι, παροτρύνουν τους καταναλωτές να ελέγχουν τις ετικέτες τροφίμων, ώστε να έχουν ένα καλύτερο έλεγχο των τροφών που καταναλώνουν με σκοπό να αποκτήσουν καλύτερη διατροφική αντίληψη και σεβασμό στην υγεία τους.
Σημαντική επιρροή αυτή της τάσης γίνεται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οπού η φράση του «clean eating» εμφανίζεται με πάνω από 80εκκατομύρια χρήστες να έχουν κάνει hushtags προωθώντας τρόφιμα ή γεύματα. Αναμφισβήτητα αυτής η νέα τάσης για υγιεινά τρόφιμα μπορεί να γίνει από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για την εμπορία και προώθηση τέτοιων προϊόντων, ιδίως μέσω του μάρκετινγκ που επηρεάζει. Αναμφίβολα μια τόσο διαχρονική τάση διατροφής μπορεί να αποτελέσει πηγή ευκαιριών για πολλές βιομηχανίες τροφίμων ,που όσο πάει θα επεκτείνεται διαρκώς.
Αυτό που θα πρέπει να κάνουν σαφές οι βιομηχανίες τροφίμων είναι να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές στην υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής και διατροφής με την επιλογή των προϊόντων τους. Οι βιομηχανίες τροφίμων μπορούν να προσελκύσουν τους καταναλωτές, με στόχο την αξιοπιστία των προϊόντων τους, ως ιδανικές, έχοντας ειδικές πιστοποιημένες σημάνσεις πάνω στα προϊόντα τους.
Τα τελευταία χρόνια, έχει ξεκινήσει από διάσημες και μη εταιρίες τροφίμων η παραγωγή και προώθηση τέτοιων προϊόντων. Σημαντικό για τις εταιρίες να αδράξουν την ευκαιρία επενδύοντας στην τάση του «Clean Eating» δημηγορώντας ή αξιοποιώντας τα ήδη προϊόντα τους, σε προϊόντα που θα προάγουν την υγεία του καταναλωτή. Αν για παράδειγμα μια εταιρία παράγει μπισκότα με ζάχαρη μπορεί να φτιάξει μπισκότα με την ένδειξη χωρίς προσθήκης ζάχαρης ή χωρίς συντηρητικά. Είναι αρκετά μεγάλο το φάσμα για την δημιουργία τέτοιον προϊόντων, που θα μπορούσε να επηρεάσει θετικά τις εταιρίες τροφίμων τόσο σε κέρδη όσο και σε αξιοπιστία.
Η Σεβίνα Μαστρογιάννη είναι πτυχιούχος της σχολής Διατροφής και Διαιτολογίας του Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Κρήτης από το έτος 2006. Από το 2006 έως τώρα δραστηριοποιείται επαγγελματικά στο χώρο της Διατροφής. Έχει ασχοληθεί με την ενημέρωση του κοινού μέσω της τηλεόρασης , του ραδιοφώνου και WEBTV σε διάφορα κανάλια καθώς διατηρούσε και μόνιμη παρουσία στο ΤVCRETA κατά τα έτη 201O-2014, στην εκπομπή «Πρώτη Θέση». Έχει συμμετάσχει σε πολλές εθελοντικές δραστηριότητες ενημερώσεις, δράσεις και δράσεις με θέμα την διατροφή. Έχει αρθρογραφήσει και εξακολουθεί να αρθρογραφεί σε περιοδικά, εφημερίδες και επιστημονικά site υγείας. Επίσης επιδιώκει επαγγελματικές συνεργασίες με ο,τι σχετίζεται στον κλάδο της διατροφής (εστιατόρια, σουπερ μαρκετ, εταιρίες τροφίμων κ.α) με απώτερο στόχο την προώθηση για μια καλύτερη διατροφική στάση στο τρόπο ζωής. Έχει πραγματοποιήσει μιλίες εκπαιδευτικού χαρακτήρα σε αθλητικούς ομίλους, σχολεία, και τηλεόραση καθώς έχει ασχοληθεί και με την παρουσίαση Ημερίδας του πανελλήνιου συλλόγου Διατροφής. Παράλληλα παρακολούθησε και εξακολουθεί να παρακολουθεί πλήθος σεμιναρίων που αφορούν τη διατροφή παιδιών και ενηλίκων. Τα τελευταία χρόνια μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διατηρεί στοχεύει στην σωστή και έγκυρη ενημέρωση σε θέματα δίαιτας και διατροφής. Διατηρεί το διαιτολογικό της γραφείο στο γυμναστήριο ROYAL FITNESS από το 2009 έως και σήμερα με αίσθημα ευθύνης απέναντι στον διαιτώμενο-ασθενή.