Flexitarians: H νέα τάση καταναλωτών αποτελεί “ευκαιρία” για τις ελληνικές εξαγωγές στην βιομηχανία τροφίμων

της Διατροφολόγου, Σεβίνας Μαστρογιάννη

Οι flexitarians είναι μια νέα κατηγορία καταναλωτών που προσφέρει μια κερδοφόρα ευκαιρία για την βιομηχανία τροφίμων, καθώς τείνουν να αυξάνονται ολοένα και περισσότερο παγκοσμίως, χάρη στην αυξανόμενη καταναλωτική ζήτηση για φυτικά προϊόντα που θεωρούνται υγιή.

Πρόκειται για καταναλωτές που δεν επιθυμούν να δεσμευτούν σε μία vegetarian ή vegan διατροφή, αλλά αποσκοπούν να ακολουθήσουν ένα είδος ημι-χορτοφαγικής διατροφής, που θα βασίζεται κατά κύριο λόγο στην κατανάλωση φυτικών προϊόντων, χωρίς όμως να αποκλείεται η περιστασιακή κατανάλωση κρέατος.

Κύριος στόχος ενός τέτοιου τρόπου διατροφής είναι να βοηθήσει αυτούς τους ανθρώπους να αποκομίσουν τα οφέλη της χορτοφαγικής διατροφής ενώ θα απολαμβάνουν τα ζωικά προϊόντα με μέτρο.

Ο όρος “Flexitarian” στα αγγλικά προέκυψε από τον συνδυασμό των λέξεων flexible, δηλαδή ευέλικτος και vegetarian, δηλαδή χορτοφάγος. Όρος που αναφέρθηκε πρώτη φορά στο βιβλίο «The Flexitarian Diet: The Mostly Vegetarian Way To Lose Weight, Be Healthier, Prevent Disease And Add Years To Your Life» της διαιτολόγου Dawn Jackson Blatner.

Η Flexitarian τάση είναι τρόπος ζωής

H Flexitarian τάση στην πραγματικότητα, είναι περισσότερο τρόπος ζωής παρά διατροφή και αυτός είναι ο κύριος λόγος που οι βιομηχανίες τροφίμων έχουν ήδη ενεργοποιηθεί ώστε να καλύψουν τις ανάγκες αυτών των καταναλωτών.

Οι ελληνικές βιομηχανίες τροφίμων για να μπούνε στην διεθνή αγορά των vegan προϊόντων και να “εκμεταλλευτούν” τη νέα διατροφική τάση των flexitarians θα πρέπει να έχουν το V Label, το σήμα με το πράσινο φυλλαράκι, που θα τους δώσει τεράστια προοπτική ανάπτυξης μιας και η παγκόσμια αγορά των φυτικών τροφίμων, που υποκαθιστούν τα παραδοσιακά προϊόντα ζωϊκής προέλευσης, αναπτύσσεται με ετήσιους ρυθμούς της τάξης του 15%, σύμφωνα με στοιχεία της proveginternational , ενώ αναλυτές της Barclays, προβλέπουν ότι αυτή η συγκεκριμένη αγορά θα φτάσει σε αξία τα 140 δις. δολάρια το 2029.

Σύμφωνα με στατιστικά δεδομένα οι flexitarians καταναλωτές είναι αυτοί που καταναλώνουν το 90% των φυτικών προϊόντων που υποκαθιστούν τα ζωϊκά, είτε πρόκειται για φυτικά μπιφτέκια, φυτικά προιόντα όπως(γάλα αμυγδάλου,καρύδας,φυτικά τυριά,γιαούρτια κ.α) Σε αυτή την ομάδα, στις ανεπτυγμένες χώρες, κυρίαρχη θέση έχουν οι γυναίκες και οι διατροφικές τους επιλογές. Είναι γεγονός ότι το 2019, η παγκόσμια αγορά κρέατος για χορτοφάγους έφτασε σε ρεκόρ πωλήσεων 19,5 δισεκατομμύρια και προβλέπεται να αυξηθεί σε 24,3 δισεκατομμύρια έως το 2026 σημαντική παρατήρηση για τις εταιρείες τροφίμων να υιοθετήσουν μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση στην δημιουργία τέτοιων προιόντων που θα ικανοποιούν τις ανάγκες αυτής της τάσης.

Άποψη Διατροφολόγου

Η ανάγκη των καταναλωτών για μια καλύτερη στάση στον τρόπο διατροφής τους θα αυξάνεται ολοένα και περισσότερο στον σύγχρονο τρόπο ζωής.

Η τάση, όπως αυτή των flexitarian, είναι ήδη η αρχή για να εδραιωθεί στην παγκόσμια βιομηχανία τροφίμων μια νέα κατηγορία προιόντων που θα στοχεύει να ελκύει ολοένα και περισσότερους καταναλώτες για μια καλύτερη στάση ζωής.

Όσο η παραγωγή βιομηχανοποιημένων και επεξεργασμένων τροφών θα αυξάνεται άλλο τόσο θα γεννιέται η ανάγκη για την δημιουργία προϊόντων με πιστοποιημένες ειδικές σημάνσεις για καλύτερη ποιότητα στον τρόπο ζωής και σαφώς για την πρόληψη της υγείας των καταναλωτών.

Με την δημιουργία τέτοιων προϊόντων οι επιστήμονες υγείας και ειδικότερα απο τον κλάδο διατροφής μπορούν να γίνουν σύμμαχοι για τις βιομηχανίες τροφίμων δίνοντας σαφείς πρότυπα διατροφής στους καταναλωτές ώστε να αποκτήσουν μια πιο ενσυνείδητη καταναλωτική τάση επιλέγοντας τρόφιμα που θα αποτελέσουν όχι μόνο τάση, όπως η flexitarian, αλλά και να υιοθετήσουν ένα καλύτερο τρόπο προσέγγισης στην διατροφή τους.

 

 

Η Σεβίνα Μαστρογιάννη είναι πτυχιούχος της σχολής Διατροφής και Διαιτολογίας του Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Κρήτης από το έτος 2006.  Από το 2006 έως τώρα δραστηριοποιείται επαγγελματικά στο χώρο της Διατροφής.

Έχει ασχοληθεί με την ενημέρωση του κοινού μέσω της τηλεόρασης , του ραδιοφώνου και WEBTV  σε διάφορα κανάλια καθώς διατηρούσε και μόνιμη παρουσία στο ΤVCRETA κατά τα έτη 201O-2014, στην εκπομπή «Πρώτη Θέση».

Έχει συμμετάσχει σε πολλές εθελοντικές δραστηριότητες ενημερώσεις, δράσεις και δράσεις με θέμα την διατροφή.

Έχει αρθρογραφήσει και εξακολουθεί να αρθρογραφεί σε περιοδικά, εφημερίδες και επιστημονικά site υγείας. Επίσης επιδιώκει επαγγελματικές συνεργασίες με ο,τι σχετίζεται στον κλάδο της διατροφής (εστιατόρια, σουπερ μαρκετ, εταιρίες τροφίμων κ.α) με απώτερο στόχο την προώθηση για μια  καλύτερη διατροφική στάση στο  τρόπο ζωής.

Έχει πραγματοποιήσει ομιλίες εκπαιδευτικού χαρακτήρα σε αθλητικούς ομίλους, σχολεία, και τηλεόραση καθώς έχει ασχοληθεί και με την παρουσίαση Ημερίδας του πανελλήνιου συλλόγου Διατροφής. Παράλληλα παρακολούθησε και εξακολουθεί να παρακολουθεί πλήθος σεμιναρίων που αφορούν τη διατροφή παιδιών και ενηλίκων. Τα τελευταία χρόνια μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που διατηρεί στοχεύει στην σωστή και έγκυρη ενημέρωση σε θέματα δίαιτας και διατροφής.

Διατηρεί το διαιτολογικό της γραφείο στο γυμναστήριο ROYAL FITNESS από το 2009 έως και σήμερα με αίσθημα ευθύνης απέναντι στον διαιτώμενο-ασθενή.