Η αύξηση των εκπομπών CO2 και η ευθύνη των επιχειρήσεων παγκοσμίως

Οι μεγάλες εταιρίες καυχιούνται, αλλά στην πραγματικότητα οι μικρές είναι το κλειδί για ένα καλύτερο περιβάλλον.

Του Rajat Panwar, Ph.D.


Όταν οι μεγάλες επιχειρήσεις αναφέρουν επίμονα τη συνεισφορά τους στις δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης ή σε περιβαλλοντικές εκστρατείες, ο υπόλοιπος κόσμος δίνει σημασία.  Ένα απλό παράδειγμα, η Microsoft, η Apple, το Facebook και η Google τράβηξαν την προσοχή σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, όταν ανακοίνωσαν τα σχέδιά τους να παραμείνουν ουδέτερες ως προς τις εκπομπές άνθρακα.

Ωστόσο, παρά την εκστρατεία που συνδέεται άμεσα με τις προσπάθειες αυτών των μεγάλων επιχειρήσεων, οι μικρές, οι οποίες λειτουργούν αθόρυβα, είναι αυτές που έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στο περιβάλλον, είτε θετικό είτε αρνητικό.

Οι πολυεθνικές επιχειρήσεις έχουν περισσότερα κίνητρα να πάρουν τέτοιες πρωτοβουλίες, κυρίως για να ικανοποιήσουν  τους οικονομικούς τους στόχους, ενώ αντίθετα οι μικρότερες λειτουργούν με μεγαλύτερη υπευθυνότητα, ώστε να κάνουν τη διαφορά στην τοπική κοινωνία.» δήλωσε ο RajatPanwar, Ph.D. (www.rajatpanwar.com),αναπληρωτής καθηγητής Διοίκησης Βιώσιμων Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο του Appalachian.

Δεδομένου ότι οι παραπλανητικές διαφημίσεις, όσον αφορά στην βιωσιμότητα και στην φιλικότητα ενός προϊόντος προς το περιβάλλον, είναι ένα συχνό πρόβλημα, είναι καλύτερο να επιτρέψουμε στις μικρότερες επιχειρήσεις να εντείνουν τις προσπάθειες τους για τη βιωσιμότητα.
Για αυτό το λόγο, οι περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες, οι οποίες χρηματοδοτούνται από την κυβέρνηση , θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνουν και μικρές επιχειρήσεις, ως κρίσιμους συνεργάτες, εάν πραγματικά ελπίζουν να πετύχουν, υποστηρίζει ο Panwar.

Για παράδειγμα, αναφέρει, πως το σχέδιο για το κλίμα των 2 τρις δολαρίων του νέου προέδρου των Η.Π.Α. Joe Biden, το οποίο στοχεύει στις μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050, οφείλει να λάβει σοβαρά υπόψιν και τις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες μπορούν να παίξουν καταλυτικό ρόλο στην προστασία του περιβάλλοντος.

Ο Panwar εκφράζει μερικά γεγονότα σχετικά με το θέμα, που αξίζει να γνωρίζουμε:

Ο αντίκτυπος των μικρών επιχειρήσεων είναι μια ιστορία αριθμών: Παρόλο που οι μεγάλες εταιρίες, λαμβάνουν περισσότερη προσοχή από τα Μ.Μ.Ε, η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων είναι μικρές. «Στις Η.Π.Α., περίπου το 99% των επιχειρήσεων, θεωρούνται μικρές», δηλώνει ο Panwar. «Παρόλο που η ατομική συμβολή στην ρύπανση είναι ελάχιστη, συλλογικά είναι τεράστια, γι’ αυτό και πρέπει να αντιμετωπιστεί. Στην πραγματικότητα, οι μεγάλες εταιρίες συχνά μολύνουν μέσω των μικρών, επειδή αποτελούνται από ένα τεράστιο δίκτυο τέτοιου είδους επιχειρήσεων, οι οποίες τροφοδοτούν την αλυσίδα αξίας τους.»

Οι πρωτοβουλίες του λαού θα πρέπει να ενθαρρύνονται: Υπάρχει ένα τεράστιο χάσμα ανάμεσα στις μεγάλες και στις μικρές επιχειρήσεις όσον αφορά στους πόρους που μπορούν να διαθέσουν σε περιβαλλοντικές εκστρατείες. «Για αυτό το λόγο, κλιματικές επενδύσεις όπως αυτή που προτείνει ο Biden πρέπει να στοχεύουν σε πρωτοβουλίες των τοπικών οργανώσεων», αναφέρει ο Panwar. Οφείλουν να συμπεριλάβουν στο σχεδιασμό τους, την τοπική παραγωγή τροφίμων, να παρέχουν στήριξη στους γαιοκτήμονες για αειφόρο δασοκομία και να χρηματοδοτήσουν τις επιχειρήσεις, οι οποίες προωθούν τις επισκευές, την τοπική ανακύκλωση και τα βιώσιμα συστήματα τροφίμων.

Οι μικρές επιχειρήσεις εμπνέονται από διαφορετικά κίνητρα: ο Panwar, συμμετείχε στην έρευνα, σχετικά με τον περιβαλλοντικό και κοινωνικό αντίκτυπο των μικρών επιχειρήσεων. Και αυτός και ο συνεργάτης του έχουν διάφορα ενδιαφέροντα πράγματα να πουν, κυρίως σχετικά με τα κίνητρα των επιχειρήσεων να είναι καλές. «Οι μικρές επιχειρήσεις έχουν κίνητρα να ακολουθούν τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες, για να υιοθετούν καλές πρακτικές και να αποκτήσουν καλή φήμη.» δήλωσε. Από την άλλη, οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις τείνουν να ακολουθούν αυτά τα πρότυπα για την ενίσχυση της εικόνας και συνεπώς, του πλούτου και των μετοχών τους.
Μερικοί άνθρωποι υποστηρίζουν ότι οι κλιματικές πρωτοβουλίες πρέπει να πάνε ένα βήμα πίσω αυτή τη στιγμή και να επικεντρωθούμε στην επανένταξη των εργαζομένων. Ωστόσο, ο Panwar, είναι σίγουρος ότι το οικονομικό κίνητρο μπορεί εύκολα να ευθυγραμμιστεί με την προστασία του περιβάλλοντος.
«Οι πρωτοβουλίες στις οποίες αναφέρομαι, θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας που θα υποστηρίξουν την τοπική οικονομία», υπογραμμίζει. «Εάν επικεντρωνόμασταν μόνο στην παροχή ενεργειακών επιχορηγήσεων, τότε μπορώ να δω τη λογική της δημιουργίας θέσεων εργασίας έναντι των κλιματικών συνεπειών, αλλά οι κλιματικές επενδύσεις μπορούν να γίνουν πολύ στρατηγικά, ώστε οι μικρές επιχειρήσεις, οι επιχειρηματίες και οι γαιοκτήμονες να λάβουν τα χρήματα για να ανανεώσουν τις δραστηριότητές τους.»

 

[1]Rajat Panwar, Ph.D. είναι αναπληρωτής καθηγητής της Διοίκησης Βιώσιμων Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο του Appalachian. Στο παρελθόν ήταν επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολούμπια. Υπήρξε επίσης μέλος του διδακτικού προσωπικού στο Κολλέγιο Δασοκομίας, στο Πανεπιστήμιο του Όρεγκον και στο πρόγραμμα Διακυβέρνησης, Περιβάλλοντος και Αγορών στη Σχολή Δασικών και Περιβαλλοντικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Yale. Ο Panwar είναι κάτοχος δύο διδακτορικών τίτλων, ο ένας αφορά στην Εταιρική Αειφορία από τη Grenoble École de Management στη Γαλλία, και ο άλλος στη Δασοκομία από το Πανεπιστήμιο του Όρεγκον.

[1]
Πηγή: Global Trade