Tα e-sports αναζητούν e-sponsors

Οι περισσότεροι από μας έχουμε παίξει κάποιο ηλεκτρονικό παιχνίδι. Είτε κάποιο από εκείνα τα ‘παλαιολιθικά’ που εμφανίστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και θεωρούνται σήμερα αντικείμενα μουσειακού ενδιαφέροντος, είτε κάποιο από τα σύγχρονα με τα εντυπωσιακά γραφικά και την απίστευτα φυσική κίνηση παικτών και αντικειμένων που καθηλώνουν χρήστες σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
Πολύ πριν μπουν στις ζωές των εφήβων και στη συνέχεια των νέων η μουσική, ο έρωτας, τα καλλυντικά και το αλκοόλ, το gaming δηλώνει ‘παρών’ και διαμορφώνει τις ζωές εκατομμύριων παιδιών.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΓΟΡΑ
Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι κατά τεκμήριο το πιο δημοφιλές χόμπι καθώς περίπου 2,5 δισ. άτομα ασχολούνται με αυτό- περίπου το ένα τρίτο του παγκόσμιου πληθυσμού. Η μεγαλύτερη αγορά του σύγχρονου gaming είναι αυτή της Ασίας και του Ειρηνικού, μια αγορά αξίας περίπου 51,2 δισ. δολαρίων (στοιχεία 2017). Η Βόρεια Αμερική και η αγορά EMEA ακολουθούν με 27 δισ. δολάρια και 26,2 δισ. δολάρια αντίστοιχα, ενώ η Λατινική Αμερική αντιπροσωπεύει αγορά ύψους 4,4 δισ. δολαρίων.

Παρόλο που συχνά η αγορά των ηλεκτρονικών παιχνιδιών αναφέρεται ως μια αγορά για εφήβους, αυτό δεν είναι παρά ένα τυπικό στερεότυπο που δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα: η κοινότητα του gaming περιέχει στους κόλπους της όλες τις δημογραφικές ομάδες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Entertainment Software Association, το 45% των παικτών στις ΗΠΑ είναι γυναίκες, ενώ η μέση ηλικία των παικτών είναι 32 και 36 ετών αντίστοιχα- να κάτι που δεν περιμένει κανείς.
Στις ΗΠΑ, απ’ όπου έχουμε τα πιο επεξεργασμένα δημογραφικά στοιχεία οι γυναίκες παίκτες ηλικίας κάτω των 18 ετών αντιπροσώπευαν το 11% του συνολικού αριθμού των παικτών της χώρας, οι γυναίκες 18-29 ετών αποτελούσαν το 13%, οι ηλικίες 29-36 ετών περίπου το 8%, ενώ οι παίκτες 50 και πάνω αποτελούσαν το 12% της συνολικής πίτας. Συνολικά το 44% που πληθυσμού των gamers.

Δεδομένου ότι οι άνδρες παίκτες ηλικίας κάτω των 18 ετών ήταν η μεγαλύτερη ομάδα – αντιπροσωπεύει το 17% του συνόλου – και οι άνδρες ηλικίας 18 έως 35 ετών ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη ηλικιακή κατηγορία με 16%, είναι ασφαλές να πούμε ότι τα τυχερά παιχνίδια είναι μια διασκέδαση τόσο αρσενική όσο και θηλυκή. Αν είναι έτσι, γιατί στην αγορά αυτή δραστηριοποιούνται μόνο εταιρείες αναψυκτικών και μπίρας;

ΚΑΙ ΟΙ GAMERS ΔΙΨΟΥΝ…
Το πιο ενδεικτικό παράδειγμα της επικέντρωσης της βιομηχανίας αναψυκτικών στην κοινότητα των gamers είναι το λανσάρισμα το 2018 του Mountain Dew Amp Game Fuel από την PepsiCo. Πρόκειται για ‘ποτό αντοχής’ (‘endurance drink’) όπως καταχωρείται διεθνώς και περιέχει βιταμίνες και καφεΐνη που έχουν σχεδιαστεί για να αυξάνουν την ακρίβεια και την εγρήγορση- τα έχουν ανάγκη όσοι είναι στημένοι σε μια οθόνη για ώρες. «Γνωρίζοντας ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι ένα ‘άθλημα’ αντοχής, ακούσαμε τι ζητούν οι παίκτες όταν πρόκειται για ένα ποτό», δήλωσε η Erin Chin, διευθύντρια μάρκετινγκ του Mountain Dew.

Μια ματιά στον κόσμο του ηλεκτρονικού αθλητισμού αποκαλύπτει το πόσο σημαντικό είναι το gaming για τη βιομηχανία ποτών. Τα e-sports όπως είναι ο κάπως γενικός όρος που χαρακτηρίζει αυτές τις δραστηριότητες, είναι ένα οργανωμένο, ανταγωνιστικό παιχνίδι σε επαγγελματικό επίπεδο που λαμβάνει χώρα σε τουρνουά ή πρωταθλήματα. Έχει μεγάλο ‘ακροατήριο’ με τεράστιο δυναμικό ανάπτυξης: η έκθεση της εταιρείας Newzoo με τίτλο ‘Global e-sports Market 2019’ προβλέπει ότι το κοινό θα φθάσει τα 455 εκατ. ανθρώπους σε όλο τον κόσμο φέτος – αύξηση 15% σε σχέση με πέρυσι. Με τέτοια τεράστια ακροατήρια, οι μάρκες από διαφορετικούς τομείς – κι όχι μόνο τα ποτά- δείχνουν ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον. Έτσι, αναμένεται ότι οι μεγάλες παγκόσμιες μάρκες θα επενδύσουν στα ηλεκτρονικά αθλήματα σχεδόν 900 εκατ. δολάρια το 2019, με πρόβλεψη ότι οι επενδύσεις θα εκτιναχθούν στα 1,5 δισ. δολάρια μέχρι το 2022.

Η ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ
Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες μάρκες αναψυκτικών και ποτών συνδέονται με πλατφόρμες διοργάνωσης ηλεκτρονικών πρωταθλημάτων -σε διάφορα είδη παιχνιδιών- και αναλαμβάνουν ρόλο χορηγού. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις τον Απρίλιο μια από τις πλέον εμβληματικές βιομηχανίες των ΗΠΑ, η ζυθοποιία Anheuser-Busch και η γνωστή μπίρα της Bud Light, έγιναν επίσημοι σπόνσορες της διοργάνωσης Blizzard’s Overwatch League, η οποία θεωρείται μια από τις πιο μαζικές διοργανώσεις των ΗΠΑ.

Κανείς δεν γνωρίζει αυτή τη στιγμή αν το ‘δέσιμο’ των μεγάλων εταιρειών αναψυκτικών και ποτών με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια θα έχει την τρομερή εξέλιξη της σχέσης που αναπτύχθηκε τις τελευταίες δεκαετίες ανάμεσα σε ποτά και αναψυκτικά και τις μεγάλες παγκόσμιες διοργανώσεις όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες, το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου, το Champions League κ.ά. Με δεδομένο όμως ότι τα παιχνίδια προσελκύουν εξίσου άνδρες και γυναίκες, το gaming είναι σαφώς μια ευκαιρία για διάφορες –διστακτικές μέχρι στιγμής- κατηγορίες ποτών να πρωτοτυπήσουν και να διερευνήσουν τη χορηγία μιας νέας εποχής. Σαν να λέμε e-sponsoring…