Το όραμα του ιατρικού τουρισμού

Βάσει της έκθεσης Medical Tourism Index (MTI) που δημοσιοποιούν η VISA και ο οργανισμός Oxford Economics, η παγκόσμια βιομηχανία ιατρικού τουρισμού αποτιμάται σε 440 δισ. δολάρια, με αναμενόμενο ρυθμό ανάπτυξης έως 25% ετησίως την ερχόμενη 10ετία, καθώς εκτιμάται ότι το 3-4% του παγκόσμιου πληθυσμού θα ταξιδεύει διεθνώς για ιατρικούς λόγους. Η αξία της εν λόγω βιομηχανίας αναμένεται να εκτιναχθεί στα 3 τρισ. δολάρια μέχρι το 2025.

Επίσης, την τελευταία πενταετία οι διακοπές για ευεξία έχουν αυξηθεί κατά 30%. Αντίθετα, ο ιατρικός τουρισμός έχει μειωθεί. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του World Travel Monitor, που έγινε από την έκθεση ΙΤΒ του Βερολίνου, κατά την ίδια χρονική περίοδο, ο αριθμός επισκέψεων για θεραπεία, αποκατάσταση και νοσηλεία σε νοσοκομεία έχει μειωθεί κατά 18%.

Στην Ευρώπη, την τελευταία πενταετία, οι διακοπές ευεξίας έχουν αυξηθεί κατά 38%. Στον ιατρικό τουρισμό παρατηρείται επίσης μια αύξηση της τάξης του 24%. Γερμανοί και Ρώσοι προτιμούν διακοπές ευεξίας. Η γαλλική αγορά είναι η τρίτη μεγαλύτερη σε ταξίδια ευεξίας και έπεται η ολλανδική.

Στην Ευρώπη, οι πιο δημοφιλείς χώρες για ταξίδια ευεξίας είναι η Ισπανία, η Ιταλία και η Αυστρία, ενώ η Ουγγαρία, η Γερμανία και η Τσεχία αποτελούν κορυφαίους προορισμούς για ιατρικό τουρισμό. Σύμφωνα με την έρευνα του World Travel Monitor οι Ευρωπαίοι κάνουν διακοπές ευεξίας με μέση ηλικία τα 48 χρόνια ενώ αυτοί για ιατρικούς λόγους είναι στην ηλικία των 53 χρόνων.
Ελλάδα

Σύμφωνα με μελέτη της ΣΤΟΧΑΣΙΣ, το 2016 μας επισκέφτηκαν για λόγους υγείας μόλις 85.326 άνθρωποι σε σύνολο 28 εκατ. τουριστών, με το μερίδιο του τουρισμού υγείας στο σύνολο των επισκεπτών να φτάνει μόλις το 0,3%.

Το εξαιρετικό κλίμα της Ελλάδας, που ευνοεί την αποκατάσταση και την αποθεραπεία, οι άρτιες υλικοτεχνικές και ξενοδοχειακές υποδομές με υψηλή ποιότητα παρεχομένων υπηρεσιών, οι διεθνείς πιστοποιήσεις, οι ανταγωνιστικές τιμές ιατρικών πράξεων και η ασφαλής χώρα είναι τα πλεονεκτήματά μας.

Εκτιμάται θα μπορούσαμε να προσελκύσουμε την επόμενη πενταετία τουλάχιστον 100.000 «ασθενείς-ταξιδιώτες» ετησίως, επιτυγχάνοντας έσοδα άνω των 400 εκατ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με στοιχεία του καθηγητή Κοινωνικής και Προληπτικής Ιατρικής Γιάννη Τούντα. Δεδομένης της δυναμικής της χώρας μας, τα υπουργεία Υγείας και Τουρισμού από το 2013 έχουν νομοθετήσει σχετικά για την ανάπτυξη του κλάδου (ΚΥΑ 27217/2013).

Όποιος ενδιαφέρεται να αγοράσει υπηρεσίες υγείας πρέπει να μπορεί να έχει άμεσες απαντήσεις, κατά σειρά, στα: γιατί (πρέπει να το κάνω), πώς (τεχνική), με ποιόν (θεραπευτή), πόσο (σε κόστος και χρόνο), και πού (ίδρυμα/περιοχή). Ο υψηλός ΦΠΑ 24 %, η έλλειψη εταιρικών βιογραφικών στα site των νοσηλευτηρίων καθώς και έλλειψη στοχοποίησης δεν βοηθούν. Το προσφερόμενο πακέτο πρέπει να είναι ολοκληρωμένο και ανταγωνιστικό.

• Η πρόληψη είναι το βασικό στοίχημα της Ευρώπης. Επισκεψιμότητα που συμπεριλαμβάνει και βασικές διαγνωστικές εξετάσεις στην γλώσσα των τουριστών που μας επισκέπτονται είναι κάτι εφικτό.
•  Το ‘’ΕΥ ΖΗΝ’’ είναι ένας άλλος τουριστικός πόλος πού συμπεριλαμβάνει μεσογειακή διατροφή, εναλλακτικές μορφές Ιπποκράτειας και κινεζικής ιατρικής. Η Ελλάδα μπορεί να διεκδικήσει μερίδιο από τον ιαματικό τουρισμό αλλά να προσελκύσει και ασθενείς- ταξιδιώτες που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση αλλά δεν θέλουν να χάσουν τις διακοπές τους.
•  Στον καθ΄ αυτό ιατρικό τουρισμό το τελικό προσφερόμενο προϊόν πρέπει να είναι διαφορετικό ανάλογα τη χώρα προέλευσης των ασθενών- ταξιδιωτών.

Στόχοι μας όσο αφορά την προσέλκυση τουριστών πρέπει να είναι: Οι βορειοευρωπαϊκές χώρες για πλαστικές επεμβάσεις λόγω μη ασφαλιστικής κάλυψης αλλά και για εξωσωματική ή μείζονες γυναικολογικές επεμβάσεις. Η Αυστραλία λόγω νομοθεσίας και κόστους. Η αγορά των ΗΠΑ για οφθαλμολογικές επεμβάσεις, αρθροπλαστικές επεμβάσεις ισχίου και γόνατος όπου η Ελλάδα έχει εξαιρετικά αποτελέσματα. Η Ρωσία για μια σειρά από επεμβάσεις αλλά και αποκατάστασης κυρίως σε παιδιά (εγκεφαλική παράλυση κλπ).

Στα ανωτέρω παραδείγματα, να μην ξεχνούμε, τον ρόλο της ομογένειας. Ιδέες και προσπάθειες υπάρχουν αλλά πρέπει να μετατραπούν σε όραμα με στρατηγική στόχευσης.


Ρωσία και Κίνα: Μικρές αλλά αναπτυσσόμενες αγορές

Με ρυθμούς ανάπτυξης περίπου στο 100%, με 400.000 και 300.000 ταξίδια μέσα στο 2010
αντίστοιχα η κάθε μια και με μερίδιο 3% η κάθε μία της τουριστικής αγοράς σε όλες τις
κατηγορίες, Ρωσία και Κίνα αναπτύσσονται σε ελκυστικές αγορές για διακοπές ευεξίας.