Στόχος της Κυβέρνησης, από την έναρξη της θητείας της υπήρξε ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μιας κομβικής μεταρρύθμισης για την εξωστρέφεια της χώρας μας. Η κατεύθυνση του Πρωθυπουργού κ. Κ. Μητσοτάκη για το Υπουργείο Εξωτερικών ήταν σαφής. Να ανασχεδιάσουμε την οικονομική διπλωματία κατά τα πρότυπα αναπτυγμένων χωρών, για την αποτελεσματικότερη προώθηση των οικονομικών συμφερόντων της χώρας και των ελληνικών επιχειρήσεων.
Ήδη από τα τέλη Φεβρουαρίου 2021, με τον νέο Οργανισμό του Υπουργείου Εξωτερικών δημιουργήσαμε μία ενιαία, συνεκτική δομή -υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Διεθνών Σχέσεων και Εξωστρέφειας- που ενσωματώνει όλες τις οργανικές μονάδες που φέρουν την ευθύνη της οικονομικής εξωστρέφειας, και ενώνει εποικοδομητικά, υπό μία στέγη, το χειρισμό διμερών και πολυμερών σχέσεων. Κάτι που δεν είχε γίνει ποτέ μέχρι σήμερα, και που σηματοδοτεί μία νέα εποχή στην οικονομική διπλωματία της Ελλάδας. Έτσι, στο ΥΠΕΞ, έχοντας πλέον στην ίδια οικογένεια, την Enterprise Greece και τον Οργανισμό Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (Ο.Α.Ε.Π), δύο αμιγώς εξωστρεφείς και δυναμικούς οργανισμούς, το δίκτυο των Πρεσβειών και των Γραφείων Οικονομικών Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ), και ενσωματώνοντας παράλληλα τις αρμοδιότητες της Διεθνούς Οικονομικής και Εμπορικής Πολιτικής στο ΥΠΕΞ, προχωράμε σε έναν καινοτόμο συνδυασμό εργαλείων και μέσων. Δημιουργούμε μία ενιαία πύλη εξωστρέφειας.
Συγκεκριμένα, ήδη μέσω της Enterprise Greece διαθέτουμε σημαντικά εργαλεία και τεχνογνωσία για την ενίσχυση της εξωστρέφειας, όπως ψηφιακά εργαλεία, στατιστικά στοιχεία, πρόσβαση σε βάσεις δεδομένων, δίκτυο συνεργαζόμενων φορέων, χρηματοδότηση κ.α. Με την καθοδήγηση ειδικών συμβούλων, εργαζόμαστε για την εκπαίδευση, κατάρτιση και επιμόρφωση των εξαγωγέων, νέων και παλαιών, στα νέα δεδομένα. Αξίζει να αναφερθούμε στην πολύ σημαντική συνεργασία της EG, και θα ακολουθήσουν και άλλες τέτοιες συνεργασίες, με την Εbay, τη μεγαλύτερη δηλαδή διαδικτυακή αγορά παγκοσμίως.
Ανοίγουμε με τον τρόπο αυτό, ένα νέο, ευρύτατο πεδίο δράσης για τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Σε ό,τι αφορά τον Ο.Α.Ε.Π, κινούμαστε άμεσα στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου του, για την παροχή σειράς νέων προϊόντων ασφάλισης και χρηματοδότησης εξαγωγών και τεχνικών έργων σε νέες αγορές με πολύ ανταγωνιστικούς όρους. Παράλληλα, κεντρική προτεραιότητά μας αποτελεί η στενή συνεργασία Κυβέρνησης – Περιφερειών – Φορέων – Επιμελητηρίων – Επιχειρήσεων, ώστε μέσα από στοχευμένες δράσεις οικονομικής διπλωματίας να προωθήσουμε τα ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες στις διεθνείς αγορές και να καθιερώσουμε την Ελλάδα ως επενδυτικό προορισμό.
Επιπροσθέτως, προγραμματίζεται άμεσα η σύγκληση του «Συμβουλίου Εξωστρέφειας» και σχεδιάζεται η αναδιάρθρωση των Γραφείων ΟΕΥ σε όλο τον κόσμο, ώστε να παρέχουμε ουσιαστική βοήθεια και στήριξη στον Έλληνα εξαγωγέα σε σημαντικές αγορές, όπως το Μεξικό, η Ινδονησία και η Νιγηρία, οι οποίες παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον και σημαντικές δυνατότητες επέκτασης για την ελληνική επιχειρηματικότητα, αλλά στις οποίες προς το παρόν δεν έχουμε θεσμική παρουσία. Ταυτοχρόνως, επιδίωξή μας αποτελεί η παγίωση των ελληνικών προϊόντων σε μεγάλες αγορές, όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Αυστραλία.
Γνωρίζοντας ότι οι ελληνικές εταιρείες είναι κατά βάση μικρομεσαίες, επιδιώκουμε να υποστηρίξουμε τις σημερινές αγορές μας και παράλληλα να ανοίξουμε νέες. Την ίδια ώρα, θέλουμε να στηρίξουμε περισσότερο την μικρομεσαία εξαγωγική επιχείρηση αλλά και τις μεγάλες εταιρείες μας που είτε θέλουν να αναλάβουν π.χ. τεχνικά έργα σε δύσκολες αγορές είτε αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα σε κάποιες χώρες.
Σχετικά με την αναδιάρθρωση των Γραφείων ΟΕΥ και της προώθησης των εξαγωγών μας, λάβαμε και αξιοποιούμε την τεχνική βοήθεια που μας παρείχε ο γερμανικός Οργανισμός Διεθνούς Συνεργασίας GIZ. Σε συνεργασία με άλλους αρμόδιους φορείς, αντλούμε πολύτιμη τεχνογνωσία για να εφαρμόσουμε βέλτιστες πρακτικές, καθώς είναι δεδομένη η βούλησή μας για τη δημιουργία ενός ισχυρού εθνικού Brand Name για τα ελληνικά προϊόντα και τις ελληνικές υπηρεσίες, καθώς βέβαια και η επίτευξη οικονομιών κλίμακας στην εξαγωγική διαδικασία. Στόχος μας είναι πρώτον η αύξηση των εξαγωγών σε 48% ως ποσοστό επί του ΑΕΠ έως το 2023, από 37% το 2019, και δεύτερον η ολοκλήρωση 20 στρατηγικών επενδύσεων μέσα στο 2021. Περαιτέρω, ξεκινούμε το σχεδιασμό ενός Εθνικού Μητρώου Εξαγωγικών Επιχειρήσεων, πάντα σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς.
Κλείνοντας, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι η εξωστρέφεια της χώρας είναι μία πολύ σύνθετη και δύσκολη υπόθεση, που απαιτεί επιμονή, επαγγελματισμό, αυστηρή τήρηση προδιαγραφών, ξεκάθαρη στρατηγική και σημαντικά κεφάλαια. Και όλοι εμείς, πολιτική ηγεσία και υπηρεσιακά στελέχη, που υπηρετούμε τον ίδιο σκοπό μέσω της νέας δομής του ΥΠΕΞ, συνενώνουμε και αξιοποιούμε όλες μας τις δυνάμεις για να ανοίξουμε ένα δυναμικό κεφάλαιο της οικονομικής διπλωματίας, που θα δίνει στη χώρα μας περισσότερες και πιο ουσιαστικές δυνατότητες να ανταποκριθεί ακόμη και στις πιο δύσκολες διεθνείς προκλήσεις.































