Αφρική: σίγουρα βήματα για ελληνικές εξαγωγές Η ‘μαύρη’ ήπειρος ελκυστικός επενδυτικός στίβος

Ο ι δυνατότητες των ελληνικών επιχειρήσεων να δραστηριοποιηθούν σε χώρες της Αφρικής, αλλά και τα προβλήματα ή οι περιορισμοί που ενδέχεται να αντιμετωπίσουν οι Έλληνες επιχειρηματίες που θα τολμήσουν το συγκεκριμένο βήμα, αποτέλεσαν ένα από τα θέματα συζήτησης κατά τη διάρκεια του πρόσφατου 7ο Εξαγωγικού Φόρουμ, το οποίο παρακολούθησαν δεκάδες επιχειρηματικά στελέχη και εκπρόσωποι θεσμικών φορέων.

Ο οικονομολόγος Άλκης Ηλιάδης, αντιπρόεδρος του Ελληνο-Αφρικανικού Επιμελητηρίου Εμπορίου και Ανάπτυξης, παρουσίασε εισήγηση με τίτλο: «Η Αφρικανική Ήπειρος, ένας ελκυστικός επιχειρηματικός προορισμός». Ο Αλ. Ηλιάδης συνόψισε σε μερικές φράσεις/ συμβουλές, τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να κινούνται αλλά και τη στάση που θα πρέπει να κρατούν οι επίδοξοι Έλληνες που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν σε χώρες της Αφρικής. Φράσεις και συμβουλές οι οποίες –σε γενικές γραμμές και τηρουμένων των αναλογιών- θα μπορούσαν να ισχύουν γενικότερα σε κάθε εξαγωγική δραστηριότητα πέρα από την Ε.Ε.

Το στέλεχος του Ελληνο-Αφρικανικού Επιμελητηρίου θεωρεί ότι τα βασικά κριτήρια έρευνας αγορά για προσέγγιση της Αφρικής θα πρέπει να είναι η πολιτική, οικονομική και κοινωνική σταθερότητα της περιοχής, η προσβασιμότητα στην περιοχή που θα επιχειρήσουν, ο ρυθμός ανάπτυξης που παρουσιάζει αλλά και το μέγεθος της αγοράς.

Αφρική: προσεκτική πορεία σε δύσκολους δρόμους
Οι επιχειρηματίες που σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν στην Αφρική:

1) Πρέπει να επιλέξουν προσεκτικά την αγορά που σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν. Η Αφρική είναι τεράστια περιοχή· αδύνατη η δραστηριοποίηση σε όλη την ήπειρο με μιας.

2) Θα βρουν πολλούς πρόθυμους να συνεργαστούν αλλά πολύ λιγότερους ικανούς να φέρουν αποτέλεσμα. Πρέπει να επιλέξουν προσεκτικά τα τοπικά στελέχη τους. Η κλασική καθησυχαστική φράση «Don’t worry my friend» δεν είναι διόλου …καθησυχαστική.

3) Να μην ελπίζουν ότι μπορούν να δραστηριοποιηθούν στην περιοχή από απόσταση. Πρέπει να είναι εκεί, κοντά στην αγορά και τους πιθανούς πελάτες τους.

4) Να καταλάβουν την διαφορετικότητα της νοοτροπίας και της συμπεριφοράς.

5) Να κινούνται γρήγορα διότι οι εξελίξεις είναι γρήγορες και ο ανταγωνισμός είναι αμείλικτος.

6) Τα διάφορα εμπόδια λόγω διαφορετικών συμφερόντων χρειάζονται ειδική αντιμετώπιση.

7) Να επιλέξουν σωστά τα προϊόντα / υπηρεσίες που θα προωθήσουν, γιατί η αγορά δεν έχει τις ίδιες ανάγκες με τις γνώριμες ευρωπαϊκές αγορές.

8) Να μη θεωρούν τα πράγματα εύκολα αλλά ούτε και ανέφικτα. Δεν είναι εύκολο να προωθήσεις ένα νέο προϊόν ή μια υπηρεσία, αλλά μπορεί να είναι πολύ εύκολο να κάνεις κάποιες επαφές με αξιωματούχους υψηλού επιπέδου ή καλά εγκαταστημένους λευκούς ή μαύρους επιχειρηματίες. Τότε τα πράγματα ρέουν ευκολότερα.

9) Να έχουν ένα σοβαρό προϋπολογισμό που να τους επιτρέψει κάποια λάθη που σίγουρα θα κάνουν στην αρχή.

10) Στην περίπτωση της εισαγωγής αγαθών από την Αφρική στην Ελλάδα, χρειάζεται μεγάλη οργάνωση, έλεγχος των δυνατοτήτων των προμηθευτών, τοπική παρουσία για την παραλαβή των αγαθών πριν φορτωθούν και έρευνα στη μεταφορική δια-συνδεσιμότητα με τη χώρα.