Αν και η αγορά ένδυσης και υπόδησης δεν ήταν μεταξύ των top κατηγοριών όταν ξεκίνησε πριν από αρκετά χρόνια η ‘μανία’ του e–shopping, σήμερα και υπό το βάρος δομικών αλλαγών στην καταναλωτική συμπεριφορά και, ίσως κι εξαιτίας της οικονομικής κρίσης (και των capital controls), οι αγορές ρούχων και υποδημάτων ευημερούν στον ψηφιακό κόσμο.
Μπορεί οι υπηρεσίες να αποτελούν ακόμα το σημαντικότερο εμπορεύσιμο ‘προϊόν’ του διαδικτύου, εντούτοις η αύξηση στις πωλήσεις φυσικών προϊόντων στον ψηφιακό κόσμο είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός. Μάλιστα, μεταξύ των φυσικών προϊόντων που πωλούνται μέσω Internet και σύμφωνα με έρευνα της πλατφόρμας ψηφιακών πληρωμών Pay Pal, την πρώτη θέση καταλαμβάνουν τα προϊόντα ένδυσης και υπόδησης (68%), ενώ έπονται τα ηλεκτρονικά είδη (53%) και τα παιχνίδια (53%).
Ειδικά για την Ελλάδα, όπου σύμφωνα με την ίδια έρευνα, τέσσερις στους 10 Έλληνες πραγματοποιούν συστηματικά αγορές ένδυσης και υπόδησης μέσω διαδικτύου, οι παραπάνω κατηγορίες διαμορφώνονται ως εξής: ένδυση, υπόδηση και αξεσουάρ στο 69%, ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης (περιλαμβάνονται προσωπικοί υπολογιστές, tablets, κινητά τηλέφωνα και περιφερειακές συσκευές) στο 64% και παιχνίδια (περιλαμβάνονται είδη χόμπι) στο 51%.


Άλλη έρευνα (σε δείγμα ερωτώμενων καταναλωτών αυτή τη φορά), η οποία πραγματοποιήθηκε από το Εργαστήριο ELTRUN του ΟΠΑ και παρουσιάστηκε σε συνέδριο για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, κατατάσσει την αγορά ρουχισμού και υπόδησης μέσω ψηφιακών συναλλαγών στη δεύτερη θέση φυσικών προϊόντων, μετά τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό. Σύμφωνα με το Εργαστήριο η κατάταξη στην κούρσα των ηλεκτρονικών αγορών διαμορφώνεται ως εξής: 1. Ταξίδια/ εισιτήρια, 2. Τουρισμός/ξενοδοχεία, 3. Εξαρτήματα & εξοπλισμός Η/Υ, 4. Εισιτήρια θεαμάτων, 5. Ένδυση & υπόδηση, 6. Φαγητό/ τρόφιμα, 7. Ηλεκτρονικές συσκευές (κάμερες, κινητά κ.ά.), 8. Βιβλία, 9. Πληρωμή λογαριασμών και 10. Καλλυντικά.
Σε κάθε περίπτωση, οι on line αγορές ενδυμάτων είναι μια παγκόσμια τάση γύρω από την οποία τζιράρονται πλέον τεράστια ποσά.
Τι αγοράζουν οι Έλληνες
Στις αρχές Μαΐου, η διαδικτυακή μηχανή αναζήτησης μόδας www.glami.gr, η οποία ιδρύθηκε το 2013 και φέρνει κοντά χιλιάδες πελάτες με εκατοντάδες μάρκες και ηλεκτρονικά καταστήματα, έδωσε στη δημοσιότητα επεξεργασμένα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία οι εγχώριες ηλεκτρονικές πωλήσεις ειδών ένδυσης και υπόδησης παρουσιάζουν αύξηση, την ίδια στιγμή που η συνολική αγορά είναι καθηλωμένη. Μάλιστα οι εκτιμήσεις της συγκεκριμένης ηλεκτρονικής επιχείρησης κάνουν λόγο για προβλεπόμενη αύξηση της τάξης του 9% για το 2019 με τον τζίρο να εκτινάσσεται αρκετά πάνω από τα 350 εκατ. ευρώ του 2018. Οι εκτιμήσεις του Glami.gr ανεβάζουν την ψηφιακή αγορά ένδυσης/ υπόδησης σε πάνω από 400 εκατ. ευρώ μέχρι το 2022. Αξίζει να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που παρείχε το site, επιβεβαιώνονται τα ευρήματα άλλων ερευνών (Pay Pal. ELTRUN κ.ά.) ότι σχεδόν τέσσερις στους 10 Έλληνες ψωνίζουν ψηφιακά: τα στοιχεία της Glami.gr αποδίδουν στις on line πωλήσεις ένδυσης/ υπόδησης σχεδόν το 35,5% των συνολικών πωλήσεων.

Γιατί ψηφιακά;
Πέρα από ‘μόδα’ η ισχύς της οποίας είναι εντυπωσιακή, υπάρχουν πολλοί πιο πρακτικοί λόγοι, για τους οποίους οι Έλληνες ψωνίζουν ενδύματα μέσω του διαδικτύου. Σύμφωνα με το ELTRUN οι τρεις πρώτοι λόγοι είναι η καλύτερη τιμή (την ανέφερε το 66% του δείγματος ), η δυνατότητα άμεσης σύγκρισης τιμών σε διάφορους λιανέμπορους ( την ανέφερε το 53%) και το ‘κυνήγι’ των προσφορών που, ασφαλώς, γίνεται ευκολότερα στις οθόνες αντί για τους δρόμους (38%).
Όσο αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι Έλληνες αντικαθιστούν το παραδοσιακό …περπάτημα στις οδούς των πόλεων ή τους διαδρόμους των εμπορικών κέντρων για να ενημερωθούν για τις τάσεις της μόδας και να επιλέξουν, σύμφωνα με την έρευνα του ELTRUN τα sites σύγκρισης τιμών (τα οποία κάποιες φορές κατευθύνουν τους καταναλωτές σε άλλα ψηφιακά καταστήματα) αξιοποιούνται από το 72% των ερωτώμενων. Ακολουθούν τα επίσημα sites των εταιρειών – ειδικά για όσους ακολουθούν τα mega brands στο χώρο της μόδας- με ποσοστό 62% και τα γνωστά review pages, τα sites ανώνυμων κι επώνυμων κριτικών με 52%.
Καλές γιορτές Internet!
Η έρευνα της Pay Pal, την οποία διεξήγαγε η γνωστή εταιρεία Ipsos, αναζήτησε το timing των αγορών και διαπίστωσε ότι, αν και η καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων όσο αφορά τις αγορές ενδυμάτων παρουσιάζει μια κανονικότητα κατά τη διάρκεια του ημερολογιακού έτους (ευτυχώς για τη βιομηχανία…), υπάρχουν χρονικά σημεία αιχμές: τα Χριστούγεννα, το Πάσχα και, εσχάτως η Black Friday.
Ειδικά για την τελευταία, η έρευνα εκτιμάει πως «η ένδυση και ο συγκεκριμένος όγκος αγορών κατά την ημέρα αυτή ήταν σχεδόν 4 φορές υψηλότερος σε σχέση με τον ετήσιο μέσο όρο». Όχι κι άσχημα για μια άνευ ουσιαστικού ‘εορταστικού’ περιεχομένου ημέρα του Νοεμβρίου.
Check This Out
Φοβού τους influencers !
- Πολύ περισσότερο από άλλες κατηγορίες προϊόντων στις οποίες τα τεχνικά χαρακτηριστικά και οι επιστημονικές προδιαγραφές αποτελούν κύριο εργαλείο επιλογής στις on line αγορές (π.χ. η αγορά ενός σκάνερ ή η αγορά μιας DSLR φωτογραφικής μηχανής), στην ένδυση τον πρώτο (κι ορισμένες φορές και τον τελευταίο) ‘λόγο’ έχουν τα blogs ιδιωτών κριτικών. Ανθρώπων δηλαδή που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στη μόδα, παρακολουθούν στενά τη βιομηχανία και ‘δοκιμάζουν’ προϊόντα εταιρειών αναρτώντας στη συνέχεια κριτικά κείμενα ή βίντεο.
- Ανεξάρτητοι από ‘δεσμεύσεις’ ή ελεγχόμενοι από την ίδια τη βιομηχανία οι άνθρωποι αυτοί έχουν τη δύναμη της πειθούς η οποία πηγάζει αναμφίβολα από την ενασχόληση. Η μόνιμη παρουσία τους στο διαδίκτυο, εκεί δηλαδή όπου ‘συχνάζουν’ οι υποψήφιοι αγοραστές, τους μετατρέπουν, συχνά αδικαιολόγητα, σε guru της μόδας και των αγορών.
- Ειδική κατηγορία των παραπάνω είναι οι influencers: επώνυμοι στην πλειοψηφία τους παράγοντες της δημόσιας ζωής, πρώην ή και νυν στελέχη της βιομηχανίας ενδυμάτων ή του εμπορίου (ενίοτε του θεάματος ή/και της δημοσιογραφίας), οι προσωπικές σελίδες των οποίων αποτελούν πηγή έμπνευσης αλλά και ‘οδηγός καταναλωτικής συμπεριφοράς’ για εκατομμύρια αγοραστές ενδυμάτων στο διαδίκτυο.

Expert’s view Giela Abdelwahab, Consumer Development Manager, PayPal.
«Mην ξεχνάτε ότι η περίοδος των προσφορών και εκπτώσεων είναι η πλέον κατάλληλη για την αγορά επώνυμων συλλογών / designer brands, καθώς μπορείτε τότε να αποκτήσετε ακόμα και την πιο καινούργια τσάντα Chanel, χωρίς να ξοδέψετε μια περιουσία.
Εντούτοις, πάντοτε είναι καλό να συγκρίνετε τιμές από διαφορετικές ιστοσελίδες. Γι’ αυτόν τον λόγο, εκτιμώ αφάνταστα τη δυνατότητα να βλέπω με μια ματιά τις τιμές σε τοπικό νόμισμα, για να καταλαβαίνω εύκολα ποια είδη είναι προσιτά για το δικό μου πορτοφόλι.
Εξίσου σημαντικό για μένα, όταν κάνω αγορές online, είναι η επαγγελματική πολιτική επιστροφών. Εάν αποφασίσω να αγοράσω παπούτσια από τις ΗΠΑ, δεν θέλω καν να σκεφτώ πόσο ακριβά θα είναι τα μεταφορικά κόστη, εάν χρειαστεί να τα επιστρέψω, γιατί απλώς δεν θα είναι το σωστό νούμερο».































