Τα Χριστούγεννα κάνουν καλό στην ψυχή… και στην αγορά!

 Τα μπαλκόνια στολίστηκαν με λαμπιόνια νωρίτερα από άλλες χρονιές. Τα Χριστουγεννιάτικα δέντρα βγήκαν από το πατάρι ακόμα και ενάμιση μήνα πριν τα Χριστούγεννα. Οι φούρνοι και τα ζαχαροπλαστεία δεν σταματούν να πωλούν κουραμπιέδες και μελομακάρονα. Για πολλούς οι επερχόμενες γιορτές είναι το αποκούμπι για την πανδημία.

      «Από τα μέσα Οκτωβρίου οι πελάτες άρχισαν να ρωτούν για την ποιότητα και τις τιμές για κουραμπιέδες και μελομακάρονα» λέει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Πάνος Μαστρονικόλας, ο οποίος είναι τρίτης γενιάς ζαχαροπλάστης στον Πειραιά. «Φέτος, επειδή ο κόσμος μένει στο σπίτι πολύ περισσότερο έχει αρχίσει και μπαίνει στο κλίμα των γιορτών πολύ νωρίτερα. Ίσως το βλέπει και σαν ψυχοθεραπεία», συμπληρώνει.

      Το ίδιο επιβεβαιώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και ο ιδιοκτήτης εποχιακού καταστήματος στο Παγκράτι, Αντώνης Ευθυμίου. «Ο κόσμος ο οποίος άλλες χρονιές δεν έδινε ιδιαίτερη βαρύτητα στο στολισμό του σπιτιού φέτος δίνει, γιατί τα Χριστούγεννα είναι μια γιορτή που αλλάζει γενικώς τη διάθεση» λέει ο κ. Ευθυμίου που πραγματοποιεί ηλεκτρονικές πωλήσεις και συνεχίζει: «Οι παραγγελίες έχουν ξεκινήσει αρκετά νωρίτερα. Ακόμα και πριν το lockdown. Αλλά στην περίοδο του lockdown οι παραγγελίες έχουν εκτοξευθεί. Και ο αριθμός και ο όγκος».

      Πολλοί επιχειρηματίες εύχονταν τα Χριστούγεννα να τονώσουν την αγορά νωρίτερα από το αναμενόμενο. Οι ψυχολόγοι όμως το περίμεναν.

      «Οχτώ στους δέκα έχουν ήδη στολίσει» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Ανδριάννα Γεροντή. «Είναι πραγματικά ανάγκη των ανθρώπων. Τα Χριστούγεννα μας φέρνουν κοντά. Και για τον άνθρωπο η επικοινωνία είναι πάρα πολύ σημαντική. Κανένας δεν μπορεί να είναι ευτυχισμένος όταν είναι μόνος του. Άρα λοιπόν, επειδή οι γιορτές έχουν να κάνουν με το κοντά, με το μαζί είναι κάτι που όλοι έχουμε ανάγκη», εξηγεί η κ. Γεροντή.

      Τα Χριστούγεννα «είναι μια διέξοδος από μια κατάσταση πιο ψυχοπιεστική», λέει η ψυχολόγος Αλεξάνδρα Παυλέτση- Στεφανή και συνεχίζει: «Προσφέρουν μια αισιοδοξία, μια ελπίδα. Κάτι που, ενδεχομένως, αυτή την περίοδο το έχουμε χάσει έντονα. Ο στολισμός μας εντάσσει πάλι σε πράγματα που ξέρουμε ότι υπάρχουν. Μειώνει την αβεβαιότητα που μπορεί να έχουμε έντονα, λόγω της κατάστασης. Και ενδεχομένως να μειώνει και λίγο τη μοναξιά. Οι γιορτές μας ενώνουν ακόμα και αν είμαστε μακριά με άτομα δικά μας».

      Το ότι τα Χριστούγεννα λειτουργούν σαν «μαξιλάρι» συναισθηματικής ασφάλειας επιβεβαιώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και η κλινική νευροψυχολόγος Μαρία Λάιου: «Η ενίσχυση μια ήδη θετικής εμπειρίας, μπορεί να αποφορτίσει από το στρες και να δημιουργήσει εκ νέου θετικές εμπειρίες για το άτομο».

      Τα προεόρτια δεν έχουν φανεί μόνο στις γειτονιές και τα σαλόνια, ούτε κατά αποκλειστικότητα στους φούρνους και τα ζαχαροπλαστεία που παραμένουν ανοιχτά εν μέσω πανδημίας. Αλλά και, στα καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου.

      «Οι καταναλωτές φέτος ξεκίνησαν να κάνουν τις Χριστουγεννιάτικες αγορές πολύ νωρίτερα από τις προηγούμενες χρονιές. Όλοι οι κλάδοι των προϊόντων κινούνται με ανοδική τροχιά στις πωλήσεις. Ειδικά κάποια είδη σπιτιού και τα είδη άθλησης» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών. Φυσικά, στην τάση αυτή συνέβαλαν οι εκπτώσεις της Black Friday.

Σημειωτέον, στην φετινή Black Friday σε συνδυασμό με το lockdown εκτόξευσαν τις ηλεκτρονικές παραγγελίες για καταναλωτικά αγαθά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Convert Group, η Παρασκευή 27ης Νοεμβρίου αποτελεί το νέο ρεκόρ σε ημερήσια δαπάνη που πραγματοποιήθηκε από τους καταναλωτές στα online φαρμακεία και τη 2η μεγαλύτερη ημερήσια δαπάνη στα οnline σούπερ μάρκετ, μετά την 5η Νοεμβρίου, την ημέρα πριν από την έναρξη του 2ου lockdown.

Συγκεκριμένα, με +319% εκτοξεύτηκε η αξία στις οnline αγορές καταναλωτικών αγαθών από τα σούπερ μάρκετ και με +103% από τα φαρμακεία για το διάστημα 1-27 Νοεμβρίου 2020 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου σημειώθηκε μάλιστα επιπλέον άνοδος με +26% στα online σούπερ μάρκετ και +104% στα online φαρμακεία σε σχέση με τις 3 προηγούμενες Παρασκευές του Νοεμβρίου 2020.

Οι 5 κατηγορίες με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη τζίρου στα online σούπερ μάρκετ που σημειώθηκαν την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου ήταν οι ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες (+848%), οι ανοιχτές πάνες (+222%), οι πάνες βρακάκι (+88%), τα ουίσκι (+84%) και τα είδη κουζίνας (+80%). Αντίστοιχα στα online φαρμακεία τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων παρουσίασαν οι ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες (+304%), οι μάσκες περιποίησης προσώπου (+275%), τα προϊόντα makeup ματιών (+261%), τα προϊόντα περιποίησης χειλιών (+242%), τα πακέτα δώρου για περιποίηση γυναικείου προσώπου (+235%) και οι κρέμες αντιγήρανσης (+195%).

Η Convert Group εκτιμά ότι η αξία των οnline αγορών από τα online σούπερ μάρκετ και τα οnline φαρμακεία θα ξεπεράσει το 2020 τα 300 εκατ. ευρώ (συμπ. ΦΠΑ), ενώ δεν περιλαμβάνει τις αγορές που γίνονται σε online pet shops, κάβες, ειδικευμένα e-shops με πάνες, κάψουλες καφέ, κ.ά.

ΠΗΓΗ: ΑΜΕ – ΑΠΕ