Μελέτη- Έρευνα για τον ελληνικό Τουρισμό

Ο ελληνικός τουρισμός αποτελεί την αιχμή του δόρατος για την ελληνική οικονομία. Μεγάλο μέρος του ΑΕΠ της χώρας προέρχεται από τον τουρισμό, ενώ η χώρα προβάλλεται ανά την υφήλιο ως ιδανικός προορισμός για διακοπές και χαλάρωση. Σε συνδυασμό με το ελληνικό φαγητό και την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά παρέχουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία σε ταξιδιώτες ή τουρίστες. Η παρακάτω έρευνα αποσκοπεί στο να σημειώσει τα δυνατά και αδύναμα σημεία του ελληνικού τουρισμού, να αξιολογήσει τις παροχές του ελληνικού τουρισμού και τέλος να αναδείξει το αντίκτυπο που έχει στην συνολική ελληνική οικονομία και αγορά εργασίας.

Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ελληνικού τουρισμού

Το κύριο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της τουριστικής εμπειρίας στην Ελλάδα συνιστά ο ανθρώπινος παράγοντας. Η προσωποποιημένη αντιμετώπιση και η εμπειρία που προσφέρει η αλληλεπίδραση με τους ντόπιους είναι χαρακτηριστικά που κάνουν την Ελλάδα να ξεχωρίζει.  

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ, τα χαρακτηριστικά της Ελλάδος είναι:

  • Η φιλικότητα των κατοίκων: Οι θετικές επιδόσεις στην εξυπηρέτηση των επισκεπτών από το ανθρώπινο δυναμικό στα καταλύματα, τα καταστήματα εστίασης, τα μουσεία, στις μεταφορές αλλά και η αίσθηση ασφάλειας και η σχέση ποιότητας τιμής παίζουν καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση της εμπειρίας των επισκεπτών.
  • Η διαμονή και η  ποιότητα του φαγητού καθιστούν την χώρα μας εξαιρετικά ανταγωνιστική ως τουριστικό προορισμό. Οι τουρίστες που αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία στην γαστρονομία, που είναι γνωστοί ως foodies, θεωρούν την Ελλάδα μια χώρα με άκρως ανταγωνιστικές εμπειρίες σε επίπεδο ποικιλίας και επιλογής φαγητού όσο και σε επίπεδο ψυχαγωγίας, μετακίνησης και ασφάλειας.
  • Η εμπειρία που προσφέρουν οι ελληνικές παραλίες αναφέρεται ως εξαιρετική, με το μόνο ψεγάδι να εντοπίζεται στην καθαριότητα σε σχέση με άλλες χώρες της Νοτίου Μεσογείου.
  • Τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Ελλάδας βρίσκονται σε αποδεκτά επίπεδα με το δυνατό τους σημείο να εντοπίζεται στις τιμές.

 

 Η καθαριότητα, η πληροφόρηση και η άναρχη πολεοδομία συνιστούν στοιχεία προς βελτίωση για τον Ελληνικό τουρισμό.

  • Η Ελλάδα υστερεί σημαντικά έναντι των ανταγωνιστριών χωρών σε ζητήματα που σχετίζονται με την καθαριότητα, την άναρχη πολεοδομία & ευκολία περιήγησης, τις οδικές υποδομές και τη σηματοδότηση στους τουριστικούς προορισμούς.
  • Όσον αφορά στους πολιτιστικούς πόρους, η Ελλάδα βαθμολογείται θετικά στο κλασσικό προϊόν (ιστορικά μνημεία, αξιοθέατα, κλπ.), ωστόσο καταγράφεται η αναγκαιότητα για ανάπτυξη μιας ευρύτερης ποικιλομορφίας (σε επίπεδο προϊόντος, όχι πόρων)- πχ. Βυζαντινός, νεότερος και σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός – αλλά και αναβάθμιση της παρουσίασης των πολιτιστικών πόρων με περισσότερο ενδιαφέροντες τρόπους για τον επισκέπτη (storytelling) πέρα από τη βασική τεκμηρίωση που προσφέρεται. Αρνητική είναι και η εικόνα για άλλους παράγοντες που είναι εξίσου σημαντικοί για τους τουρίστες με ενδιαφέρον στον πολιτισμό, όπως είναι η κατάσταση και η καθαριότητα εντός και εκτός των αρχαιολογικών χώρων, η εικόνα των πόλεων, αλλά και το φάσμα αγοραστικών επιλογών (shopping), οι επιλογές για ψυχαγωγικές δραστηριότητες κλπ.
  • Αντίστοιχα φαίνεται ότι η χώρα μειονεκτεί σημαντικά στην παροχή επαρκούς πληροφόρησης τόσο μέσω των κέντρων πληροφόρησης (info-centers) όσο και της ποιότητας των διαθέσιμων εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας (mobileapps).
  • Οι περιορισμένες επιλογές και η χαμηλή σχέση ποιότητας-τιμής ως προς το shopping καταγράφεται επίσης ως παράγοντας που χρήζει βελτίωσης ειδικά στους citybreak προορισμούς.
  •  Τέλος, παρά την υψηλή βαθμολογία της χώρας ως προς την ικανοποίηση των επισκεπτών και τη σχέση ποιότητας–τιμής, η Ελλάδα μειονεκτεί έναντι των ανταγωνιστριών χωρών ως προς τη διάθεση των επισκεπτών να επαναλάβουν το ταξίδι τους. Η πρόθεση των τουριστών να επανέλθουν στη χώρα μας, μπορεί να ενισχυθεί με την παροχή περισσότερων συνδυαστικών και καινοτόμων εμπειριών, ισχυροποιώντας τα υπάρχοντα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που προαναφέρθηκαν.

Αξιολόγηση των παραγόντων ικανοποίησης του επισκέπτη

 Οι τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα, επιλέγουν μια χώρα με ιστορία, με καλό φαγητό, όμορφες και γραφικές παραλίες και πάνω από όλα μια χώρα που ταυτίζει το όνομα της με την φιλοξενία. Αυτοί άλλωστε είναι και οι πυλώνες πάνω στους οποίους χτίζεται η προβολή της χώρας  μας και ο τρόπος που συντηρείται και εξελίσσεται το brand «Ελλάδα». Αξίζει να σημειωθεί ότι παρόμοια χαρακτηριστικά φέρεται να παρουσιάζουν και άλλες χώρες της Νότιας Ευρώπης, όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Τουρκία. Παρακάτω αναλύεται η δυναμικότητα της Ελλάδας σε σύγκριση με χώρες της Νότιας Ευρώπης.

 Πηγές: ΙΝΣΕΤΕ, DK Marketing Market Research and Business Analysis Dpt, 2019                                                   Επεξεργασία: DK Marketing Market Research and Business Analysis Dpt, 2019                                                            Σχεδιασμός: DK Marketing Graphic Design Dpt, 2019

Η Ελλάδα είναι γνωστή για τα παγκοσμίου φήμη και εμβληματικά ιστορικά αξιοθέατα που διαθέτει. Η γενική βαθμολογία που συγκεντρώνει σε σχέση με τον μέσο όρο ανταγωνισμού για την ποικιλομορφία και την συντήρηση των αρχαιολογικών της χώρων είναι λιγότερο ευνοϊκή.

Οι ανταγωνιστικές βαθμολογίες εντοπίζονται στην τιμή, την φιλοξενία από το προσωπικό και την ευκολία της επίσκεψης.

Πηγές: ΙΝΣΕΤΕ, DK Marketing Market Research and Business Analysis Dpt, 2019                                                        Επεξεργασία: DK Marketing Market Research and Business Analysis Dpt, 2019                                                            Σχεδιασμός: DK Marketing Graphic Design Dpt, 2019

                                

Η εμπειρία διαμονής είναι ένα χαρακτηριστικό που η Ελλάδα υπερτερεί σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Η ανώτατη βαθμολογία σημειώνεται στο φιλόξενο προσωπικό το οποίο συμβάλει στην δημιουργία μιας ευνοϊκής αντίληψης για την σχέση ποιότητας- τιμής.

 

Πηγές: ΙΝΣΕΤΕ, DK Marketing Market Research and Business Analysis Dpt, 2019 Επεξεργασία:                                   DK Marketing Market Research and Business Analysis Dpt, 2019                                                                 Σχεδιασμός: DK Marketing Graphic Design Dpt, 2019

 

Η τοπική κουζίνα αποτελεί σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την χώρα μας. Όλοι οι παράγοντες που συνθέτουν την εμπειρία της διατροφής, όπως η ποιότητα, η ποικιλομορφία, η τιμή και η φιλοξενία ξεπερνούν τον μέσο όρο του ανταγωνισμού και καθιστώντας την χώρα μας πρώτη και δίνοντας έναν σαφή λόγο να επισκεφθούν την χώρα μας.

 

Πηγές: ΙΝΣΕΤΕ, DK Marketing Market Research and Business Analysis Dpt, 2019 Επεξεργασία:                                   DK Marketing Market Research and Business Analysis Dpt, 2019                                                                 Σχεδιασμός: DK Marketing Graphic Design Dpt, 2019

 

Η Ελλάδα σημειώνει υψηλές βαθμολογίες και στην εμπειρία παραλίας. Η εξαιρετικά υψηλή βαθμολογία που σημειώνει στην ομορφιά των παραλιών αλλά και οι ευνοϊκές, άνω του μέσου όρου που σημειώνει στην ποικιλία των παραλιών αλλά και στην ασφαλή κολύμβηση καθιστούν την εμπειρία παραλίας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την χώρα μας και πόλο έλξης για τους απανταχού τουρίστες.

Βασικά μεγέθη του Ελληνικού Τουρισμού 2018

  • Συνολική Συμμετοχή στο ΑΕΠ: 30,9%
  • Συνολική Συμμετοχή στην απασχόληση: 25,9% της συνολικής απασχόλησης
  • Συνολική απασχόληση 988.600
  • Έσοδα από εισερχόμενο τουρισμό: 15,6 δις €
  • Αφίξεις μη κατοίκων: 30,1 εκατ.
  • Μέση κατά κεφαλήν δαπάνη: 520 €
  • Εποχικότητα: 54,8 % των αφίξεων πραγματοποιούνται Ιούλιο και Αύγουστο.
  • Συγκέντρωση προσφοράς: 70% των ξενοδοχείων συγκεντρώνονται σε 4 περιοχές της Ελλάδας
  • Ξενοδοχειακή υποδομή: 10.121 ξενοδοχεία/798.650 κλίνες.

Η τουριστική αγορά αναμένεται να συνεχίσει να συνεισφέρει σε μεγάλο ποσοστό στην διαμόρφωση του ΑΕΠ.  Η συνέχιση των μεγάλων εσόδων στον κλάδο είναι συνδεδεμένη με την ύπαρξη και την βελτίωση του brand της χώρας, της ικανοποίησης των επισκεπτών και της θετικής προβολής της χώρας.  Η ανάδειξη των κριτηρίων για την ικανοποίηση των τουριστών συνιστά προταιρεότητα για την διατήρηση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος της Ελλάδας έναντι των άλλων χωρών που διεκδικούν επισκέπτες. Ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων, η εισαγωγή επιχειρήσεων στον κλάδο και η συμπόρευση κράτους και επιχειρήσεων σε κοινή πορεία με κοινούς στόχους κρίνονται απαραίτητοι προκειμένου να αναπτυχθεί ο κλάδος και να εξελιχθεί η εικόνα της Ελλάδος προς τα έξω.